Sya nak konsgsi hasil PBS yang Sya buat tahun 2014 :) semoga ape yang kita kongsi ni Allah berkati . Semua ilmu Allah . In Shaa Allah . Jangan tiru sebiji-sejibik . sebagai panduan boleh lahh, sebab, tak semua cikgu sama cara dia menilai~ Enjoyy . . .
PENGHARGAAN
Pertama
sekali, saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada Tuan Haji Mohd
Sha’rani Bin Sapari, Pengetua SMK Tunku Abdul Rahman Putra kerana memberi
keizinan untuk menjalankan kajian luar ini. Ribuan terima kasih juga kepada
Encik Rozi Bin Abd Ghani selaku penyelia saya atas kesudian beliau meluangkan
masa untuk memberi tunjuk ajar dan bimbingan dalam menyempurnakan kerja kursus
ini. Teguran dan tunjuk ajar beliau amat saya hargai.
Saya juga ingin mengucapkan terima
kasih kepada semua guru-guru di Sekolah Menengah Kebangsaan Tunku Abdul Rahman
Putra yang telah banyak membantu dan memberi tunjuk ajar dan nasihat sepanjang
saya berada di sekolah ini.
Terima kasih juga kepada kedua ibu
dan bapa iaitu Encik Ramle Bin Abdul Samad dan Puan Zaliha Binti Miswadi kerana
telah banyak memberi dorongan, nasihat, kewangan serta pendapat sepanjang kerja
kursus ini berjalan.Tidak lupa juga kepada adik-adik yang dikasihi, Muhamad Al
Amin Bin Ramle dan Nur Amira Adila Binti Ramle, terima kasih kerana memberi
pendapat dan kerjasama.
Penghargaan ini juga buat semua
pelajar-pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Tunku Abdul Rahman Putra yang
disayangi, terima kasih kerana sudi membantu dalam menghasilkan kerja kursus
ini. Jasa anda semua amat dihargai.
Sekian,
terima kasih kepada semua.
PENGENALAN
Perpaduan ialah satu proses yang
menyatupadukan anggota masyarakat dan negara keseluruhannya melalui ideologi
negara supaya setiap anggota masyarakat dapat membentuk satu identiti dan nilai
bersama serta satu perasaan kebangsaan bersama dalam kalangan mereka. Perpaduan
memainkan peranan penting dalam memacu kestabilan dan kemajuan negara. Dalam
membentuk perpaduan kaum, kerajaan perlu menjalankan dasar perpaduan supaya
rakyat supaya rakyat Malaysia menjadikan dasar ini sebagai pegangan mereka
dalam mencapai perpaduan kaum.
Dasar perpaduan boleh dicapai
melalui dua cara. Cara pertama adalah dengan integrasi. Integrasi merupakan
satu proses bagi mewujudkan satu identiti nasional dalam kalangan
kumpulan-kumpulan yang terpisah dari segi kebudayaan, social dan lokasi
sesebuah unit politik. Seterusnya ialah asimilasi, manakala asimilasi pula satu
proses kumpulan-kumpulan minoriti diasimilasikan melalui perkahwinan campur dan
sebagainya ke dalam kumpulan etnik yang besar. Dasar yang membolehkan semangat
perpaduan dibentuk ialah menjadikan sukan sebagai alat perpaduan.
Bagi negara-negara yang mempunyai
pelbagai kaum, perpaduan dan integrasi merupakan satu perkara yang sangat
penting dalam mempertahankan kedaulatan negara. Ia adalah satu proses
penyatupadukan pelbagai kumpulan masyarakat yang mempunyai budaya dan sosial
yang berbeza.
Sukan menurut kamus dewan ialah
segala jenis latihan gerak badan dan permainan yang memerlukan tenaga dan
ketangkasan. Sukan dan masyarakat mempunyai hubungan yang langsung antara satu
sama lain. Sukan yang positif seperti kecerdasan cara hidup sihat dan
sebagainya boleh diperoleh oleh pelajar melalui aktiviti yang dianjur kan oleh
pihak sekolah. Sukan berupaya menanamkan nilai-nilai positif dalam masyarakat
dan memberi perimbangan dalam nilai kehidupan dari segi jasmani di samping
memberi kesan positif kepada kehidupan
rohani.
Larian STAR Putra merupakan salah
satu aktiviti yang diadakan di SMK Tunku Abdul Rahman Putra, Kulaijaya. Larian
ini diadakan adalah untuk mewujudkan hubungan yang akrab antara pelajar-pelajar
di sekolah ini. Hal ini kerana, semua pelajar diwajibkan terlibat dalam Larian
STAR Putra supaya tidak seorang pun pelajar yang terkecuali bagi mencapai
objektif Larian STAR Putra ini iaitu melahirkan pelajar yang mempunyai
kecergasan fizikal dan dapat mewujudkan semangat perpaduan diantara
pelajar-pelajar di SMK Tunku Abdul Rahman Putra, Kulaijaya.
Rasional kajian ini dilakukan ialah
kerana kurangnya semangat assabiyah dalam kalangan pelajar di SMK Tunku Abdul
Rahman Putra, Kulaijaya. Hal ini berlaku kerana majoriti pelajar-pelajar
pelbagai bangsa akan berkomunikasi dengan menggunakan bahasa yang mereka
amalkan dan menyukarkan bangsa lain untuk memahami dan berkomunikasi sesama
mereka. Selalunya, pelajar-pelajar ini akan duduk didalam kelompok mengikut
bangsa dan kurang keinginan untuk bercampur dengan bangsa lain.
Oleh itu, dalam kajian ini, pengkaji
mengenalpasti aktiviti-aktiviti Larian STAR Putra yang dapat mewujudkan
perpaduan di SMK Tunku Abdul Rahman Putra, Kulaijaya. Pelbagai
aktiviti-aktiviti yang diadakan daripada permulaan hinggalah ke akhir. Acara
larian jarak jauh semakin mendapat tempat dalam kalangan prlajar-pelajar
sekolah. Pelbagai usaha telah dilakukan oleh pihak sekolah dalam menjayakan
semua aktiviti Larian STAR Putra. Antara aktiviti yang diadakan ialah aktiviti
berkumpul di tapak perhimpunan mengikut kelas / rumah sukan, aktiviti taklimat
Larian STAR Putra yang disampaikan oleh guru yang bertugas, aktiviti regangan
yang diketuai oleh olahragawan sekolah, pergerakkan ke garisan permulaan mengikut
kategori secara terkawal, aktiviti Larian STAR Putra dijalankan, aktiviti rehat
bersama rakan-rakan selepas larian, aktiviti penyampaian hadiah yang diberikan kepada
pemenang setiap kategori, ucapan penutup Larian STAR Putra oleh Pengetua, dan aktiviti
nyanyian lagu Negaraku sebagai penutup acara.
Justeru itu, dalam kajian ini
pengkaji ingin mengkaji kesan-kesan penglibatan pelajar-pelajar dalam Larian
STAR Putra yang dapat mewujudkan perpaduan. Setiap aktiviti-aktiviti yang
dijalankan mempunyai kesan-kesan tersendiri. Semua aktiviti yang dilakukan
mempunyai kesan-kesan positif. Antara kesan-kesannya ialah menggalakkan
interaksi dan komunikasi antara pelajar-pelajar, membentuk sikap patuh kepada
arahan yang diberikan, mewujudkan suasana kemesraan dalam kalangan pelajar SMK
Tunku Abdul Rahman Putra, membentuk sikap kerjasama yang tinggi dalam kalangan
pelajar, mempamerkan semangat kesukanan yang tinggi, menzahirkan keprihatinan /
empati yang tinggi dalam kalangan pelajar, melahirkan insan yang bersikap
terbuka terhadap keputusan yang diterima, dan meningkatkan semangat cintakan
negara.
Akhir sekali, kajian ini dihasilkan
dengan bantuan bahan rujukan seperti internet, buku ilmiah, surat khabar dan
majalah sukan.
ABSTRAK
LARIAN STAR PUTRA DAPAT MEMUPUK SEMANGAT
PERPADUAN DALAM KALANGAN PELAJAR-PELAJAR DI SMK TUNKU ABDUL RAHMAN PUTRA,
KULAIJAYA, JOHOR.
Perpaduan merupakan teras kepada
keamanan dan keselamatan Negara. Kajian ini bertujuan melihat sukan dapat
memupuk perpaduan di SMK Tunku Abdul Rahman Putra, Kulaijaya, Johor. Tumpuan
kajian ini adalah untuk mengenalpasti aktiviti-aktiviti Larian STAR Putra yang
dapat mewujudkan perpaduan dalam kalangan pelajar-pelajar SMK Tunku Abdul
Rahman Putra, Kulaijaya. Selain itu, kajian ini juga dilakukan untuk mengkaji
kesan-kesan penglibatan pelajar-pelajar SMK Tunku Abdul Rahman Putra, Kulaijaya
dalam Larian STAR Putra terhadap perpaduan. SMK Tunku Abdul Rahman Putra,
Kulaijaya dipilih sebagai kawasan kajian kerana lokasinya yang strategik dan
mempunyai bilangan pelajar yang ramai. Kaedah kajian yang digunakan semasa
menjalankan kajian ini adalah temubual seorang pelajar, soal selidik diberikan
kepada kumpulan sasaran bagi kajian ini dan pemerhatian ketika kajian ini dijalankan.
Data telah dianalisis menggunakan kaedah statistik deskriptif seperti frekuensi
untuk melihat taburan peratusan dan purata. Keputusan analisis menunjukkan ketika
aktiviti Larian STAR Putra dijalankan, perpaduan dapat diwujudkan dan kesan
penglibatan pelajar terhadap perpaduan ialah mewujudkan suasana kemesraan dalam
kalangan pelajar sekolah ini.
1.0
OBJEKTIF KAJIAN
Terdapat dua objektif
dalam menjalankan kajian ini. Kajian yang dibuat adalah berlandaskan objektif
kajian yang telah disusun :
1. Mengenalpasti
aktiviti-aktiviti Larian STAR Putra yang dapat mewujudkan perpaduan dalam
kalangan pelajar-pelajar SMK Tunku Abdul Rahman Putra, Kulaijaya.
2. Mengkaji kesan-kesan
penglibatan pelajar-pelajar SMK Tunku Abdul Rahman Putra, Kulaijaya.terhadap
perpaduan.
2.0
LOKASI KAJIAN
Peta
1: Peta Johor
Rajah
di atas menunjukkan lokasi negeri kajian dilakukan iaitu di negeri Johor.
Negeri Johor terletak di selatan Malaysia. Keluasan negeri Johor ialah 19 210
kilometer persegi (7,420 bt2). Johor merupakan negeri kedua terbesar di negara
Malaysia. Ibu negeri Johor ialah Johor Bahru iaitu sebuah
bandar raya di selatan negeri ini. Wujud bandar-bandar utama seperti Batu
Pahat, Muar dan juga Kluang. Nama rasminya iaitu "Darul Ta'zim"
berasal daripada perkataan Arab yang bermaksud tempat perlindungan yang
bermaruah.
2.1
DAERAH KULAIJAYA
(Peta Daerah)
Peta
2 : Peta Kulaijaya
Daerah Kulaijaya merupakan satu daripada dua daerah baru
yang diwujudkan di negeri Johor. Daerah baru ini terbentuk hasil daripada
pecahan bahagian utara Daerah Johor Bahru yang merangkumi bandar Kulai, Ayer
Bemban, Bukit Batu, Kelapa Sawit, Saleng, Sedenak, Seelong, Senai, dan
Sengkang.Bandar Kulai terletak 29 km dari pusat bandar raya Johor Bahru dan 8
km dari Skudai. Ia terletak di bahagian pertengahan daerah ini. Bandar Kulai
serta kebanyakan pekan dalam daerah ini dihubungkan melalui laluan persekutuan
yang menghubungkan Kuala Lumpur dan Johor Bahru. Bandar Kulai juga dikelilingi
ladang getah dah kelapa sawit.
(Peta Lokasi Kajian)
Peta
3: Peta Kawasan Kajian (SMK Tunku Abdul Rahman Putra,Kulaijaya)
Nama SMK Tunku Abdul Rahman Putra diambil sempena nama
Perdana Menteri pertama Malaysia. SMK Tunku Abdul Rahman Putra adalah antara
sekolah yang terletak di daerah Kulaijaya. SMK Tunku Abdul Rahman Putra juga
berada di belakang SMK Munshi Abdullah serta bersebelahan dengan Pasaraya
Mydin. SMK Tunku Abdul Rahman Putra adalah antara sekolah yang dikenali di
daerah Kulaijaya kerana pencapaian dalam sukan yang amat membanggakan.
3.0 KAEDAH KAJIAN
Antara tujuan menyediakan reka
bentuk kajian adalah untuk menghubung kaitan persoalan atau objektif kajian
dengan hasil kajian. Reka bentuk kajian dalam penyelidikan ini adalah
menggunakan kaedah persempelan rawak mudah. Kaedah ini menggunakan instrument
barang kaji selidik yang mana hal ini mudah untuk mendapat kerjasama daripada
responden.
3.1
Reka Bentuk Kajian
Kajian ini berbentuk kajian tinjauan. Kajian ini
adalah kaedah mengumpul maklumat dengan bertanyakan satu set soalan kepada
sempel individu yang terpilih daripada satu popilasi yang hendak dikaji. Kajian
ini bertujuan untuk melihat sejauh manakah penglibatan pelajar-pelajar dalam
sukan dapat mengukuhkan perpaduan.
3.2
Sampel Kajian
Pemilihan sampel untuk kajian ini dilakukan secara
rawak mudah yang melibatkan 30 orang pelajar-pelajar SMK Tunku Abdul Rahman Putra. Bilangan sampel
bersesuaian dengan kajian kuantitatif yang memerlukan bilangan sampel yang
besar untuk mewakili populasi yang dikaji.
Antara ciri-ciri yang diambil kira
semasa proses pemilihan responden ialahmereka seharusnya individu yang terlibat
dengan kajian yang dilakukan. Responden haruslah berumur antara 16 hingga 18
tahun ke atas kerana pada usia ini mereka boleh membuat keputusan sendiri tanpa
dipengaruhi individu lain.
3.3
Instrumen Kajian
Kajian ini menggunakan instrument borang kaji
selidik, pemerhatian dan temubual.
3.3.1
Soal Selidik
Instrument soal selidik yang dibina menggunakan
prinsip KISS (Keep it short and simple) iaitu mengemukakan soalan yang ringkas
dam mudah untuk difahami. (R. Kuberan et al, 2013) borang soal selidik ini
mengandungi 2 bahagian serta mengandungi 17 soalan berkaitan dengan pandangan
pelajar-pelajar di sekolah ini tentang kaitan sukan terhadap perpaduan. Soalan
dalam borang soal selidik merupakan soalan tertutup dan menggunakan skala
Likert 3 poin.
3.3.2
Temu Bual
Pengkaji menyediakan 4 soalan yang berkaitan dengan
kesan-kesan penglibatan pelajar –pelajar dalam sukan terhadap perpaduan untuk
mendapatkan maklumat daripada responden.
3.4
Cara Pengumpulan Data
Data dan maklumat untuk kajian ini dikumpul
menggunakan pelbagai cara seperti dokumentasi, soal selidik dan temubual.
3.4.1
Dokumentasi
Kajian ini dimulakan dengan kajian terhadap
bahan-bahan bertulis yang sudah diterbitkan seperti jurnal, tesis, akhbar, dan
sumber daripada internet bagi mendapat maklumat yang berkenaan.
3.4.2
Soal Selidik
Kaedah soal selidik adalah cara yang digunakan untuk
mendapatkan maklumat tentang persepsi pelajar-pelajar terhadap perpaduan.
Kaedah ini adalah kaedah utama dalam pengumpulan data kerana boleh berhubung
terus dengan kumpulan sasaran kajian. Borang soal selidik diberikan kepada 30
orang responden yang sudi bekerjasama. Responden diberi masa 2-3 minit untuk
menjawab semua soalan.
3.4.3
Temu Bual
Kaedah
temubual dilakukan adalah untuk menanyakan soalan tambahan kepada individu
tentang kajian yang dilakukan untuk mendapatkan maklumat tambahan. Soalan yang
dikemukakan haruslah menggunakan bahasa yang mudah supaya soalan mudah difahami
dan dijawab oleh individu yang ditemubual. Rasionalnya, untuk memudahkan
responden bebas memberikan pandangan mereka yang difikirkan sesuai.
4.0 DAPATAN KAJIAN DAN PERBINCANGAN
Bahagian ini
membincangkan analisis data dan memaparkan hasil penemuan kajian yang telah
dilakukan daripada boring soal selidik yang telah diisi oleh responden. Data
yang telah digunakan telah diproses bagi mendapatkan statistic seperti nilai
peratusan, taburan kekerapan dan purata.
4.1 DEMOGRAFI RESPONDEN
Seramai 30 orang
responden yang terdiri daripada pelajar-pelajar sekolah telah disoal selidik.
Huraian analisis latar belakang responden melibatkan aspek jantina, umur agama
dan bangsa dipersembahkan dalam bentuk rajah.
4.1.1 Umur (Lampirkan Carta Pai Daripada Hasil Soal Selidik Anda)
Rajah 1 Umur responden
Sumber : Kajian Lapangan (2014)
Berdasarkan
hasil kajian, daripada 30 orang responden yang disoal selidik, responden yang
berumur 15 tahun adalah seramai 5 orang
(17 peratus) dan responden yang berumur 16 tahun adalah seramai 4 orang(13
peratus). Seterusnya, responden yang berumur 17 tahun adalah seramai 7 orang(23
peratus) dan responden yang berumur 18 tahun keatas pula seramai 14 orang (47
peratus). Responden yang dipilih berdasarkan peringkat usia ini mempunyai
pandangan yang berbeza-beza.
4.1.2 Jantina
Rajah 2 Jantina responden
Sumber : Kajian Lapangan (2014)
Dapatan
hasil kajian menunjukkan daripada 30 orang responden seramai 11 orang (37 peratus) adalah terdiri daripada
responden lelaki, manakala bakinya adalah responden perempuan seramai 19 orang
(63 peratus). Tidak terdapat jurang perbeaan yang besar dalam pemilihan jantina
responden. Kajian ini adalah menilai persepsi pelajar-pelajar, oleh itu,
jantina yang dipilih perlulah seimbang agar jawapan yang diperolehi tidak
memihak kepada satu jantina sahaja.
4.1.3
Bangsa
Rajah 3
Bangsa Responden
Sumber :
Kajian Lapangan (2014)
Bersadarkan hasil kajian, daripada
30 orang responden yang disoal selidik, responden yang berbangsa Melayu seramai
13 orang (43 peratus), Cina seramai 8 orang (27 peratus) dan 9 orang
responden (30 peratus) berbangsa
India.Responden yang dipilih berdasarkan keperluan kajian dan kelapangan
responden pada masa tertentu.
DAPATAN KAJIAN
ANALISIS
AKTIVITI-AKTIVITI LARIAN STAR PUTRA YANG DAPAT MEWUJUDKAN PERPADUAN DI SMK
TUNKU ABDUL RAHMAN PUTRA, KULAIJAYA.
Rajah
1 : Aktiviti-aktiviti yang dilakukan semasa Larian STAR Putra diadakan.
Sumber
: Kajian Lapangan (2014)
Setiap acara yang dijalankan
mempunyai aktiviti-aktiviti yang tersendiri dalam mencapai objektif sesuatu
aktiviti itu dijalankan. Jesteru itu, Larian STAR Putra SMK Tunku Abdul Rahman
Putra, Kulaijaya menjalankan pelbagai aktiviti-aktiviti yang dapat mewujudkan
perpaduan dalam kalangan pelajar-pelajar dan menggalakkan penglibatan
pelajar-pelajar berbilang kaum untuk menyertai semua aktiviti yang
dilakukan.Terdapat sembilan aktiviti yang dapat memupuk perpaduan iaitu aktivitiberkumpul
di tapak perhimpunan mengikut kelas / rumah sukan, aktiviti taklimat Larian
STAR Putra yang disampaikan oleh guru bertugas, aktiviti regangan
yang diketuai
oleh olahragawan sekolah, pergerakkan ke garisan permulan mengikut ketegori
secara terkawal, aktiviti Larian STAR Putra dijalankan, aktiviti rehat bersama
rakan-rakan selepas larian, aktiviti penyampaian hadiah yang diberikan kepada
pemenang setiap kategori, ucapan penutup Larian STAR Putra oleh pengetua dan
aktiviti nyanyian lagu Negaraku sebagai penutup acara.
Oleh
itu, analisis akan membincangkan aktiviti-aktiviti dalam acara Larian STAR
Putra di SMK Tunku Abdul Rahman Putra, Kulaijaya ini. Semua responden
memberikan persepsi yang pelbagai. Selain itu, perpaduan adalah elemen yang
sangat penting dan harus diterapkan dalam diri pelajar-pelajar sekolah. Melalui
aktiviti-aktiviti yang dianjurkan oleh sekolah, perpaduan dapat dipupuk secara
meluas kerana melibatkan semua pelajar pelbagai kaum yang bersekolah di SMK
Tunku Abdul Rahman Putra, Kulaijaya.
Aktiviti
yang pertama ialah berkumpul di tapak perhimpunan mengikut kelas/rumah sukan.
Dengan adanya aktiviti ini, pelajar dapat berkumpul dan berbual sesama mereka
serta bergurau senda bagi mewujudkan suasana yang ceria dan harmoni. Sebanyak
63 peratus iaitu 19 orang responden setuju dengan penyataan ini. Majoriti responden
setuju bahawa aktivit berkumpul di tapak perhimpunan mengikut kelas/rumah sukan
dapat mewujudkan perpaduan. Seramai 5 orang responden tidak bersetuju dengan
penyataan ini dan selebihnya 20 peratus responden menyatakan tidak pasti.
Analisis ini menunjukkan purata bagi penyataan ini adalah bagi skala likert
bernombor satu iaitu setuju.
Sejajar
dengan aktiviti kedua ialah, aktiviti taklimat Larian STAR Putra yang
disampaikan oleh guru bertugas. Majoriti responden bersetuju dengan kenyataan
ini iaitu seramai 20 orang responden manakala seramai 6 peratus orang responden
tidak bersetuju dengan kenyataan ini. Dan selebihnya seramai 4 orang responden
tidak pasti. Analisis kenyataan ini menunjukkan ramai yang setuju bahawa
aktiviti taklimat ini dapat memupuk perpaduan dan mewakili skala likert
bernombor 1.
Selain
itu, aktiviti ketiga ialah aktiviti regangan yang diketuai oleh olahragawan
sekolah adalah diantara aktiviti dalam acara Larian STAR Putra. Seramai 17 orang
responden bersetuju bahawa kenyataan ini adalah kesan yang terbaik untuk
mewujudkan perpaduan. Diikuti 20 peratus responden tidak besetuju manakala
selebihnya seramai 7 orang responden tidak pasti dengan kenyataan ini. Analisis
menunjukkan jelas bahawa majoriti responden bersetuju bahawa aktiviti regangan
yang diketuai oleh olahragawan sekolah adalah diantara aktiviti Larian STAR
Putra yang dapat mewujudkan perpaduan. Aktiviti ini mewakili skala likert
bernombor satu.
Di
samping itu, aktiviti keempat ialah pergerakkan pelajar ke garisan permulaan
mengikut kategori secara terkawal juga merupakan kesan yang mendapat
persetujuaan majoriti responden iaini seramai 16 orang responden. Manakala
skala likert bernombor dua dan tiga berkongsi jumlah responden yang sama
seramai 7 orang (23.3 peratus). Analisis kajian menunjukkan bahawa kebanyakkan
responden bersetuju dengan kenyataan ini dan skala likertnya adalah 1.
Aktiviti
kelima ialah aktiviti Larian STAR Putra dijalankan juga antara kesan lain penglibatan pelajar-pelajar
terhadap perpaduan. Hal ini kerana semua pelajar diwajibkan bagi menyertai
acara ini kecuali pelajar yang mempunyai masalah kesihatan. Skala likert satu
menunjukkan seramai 19 orang responden bersetuju bahawa aktiviti Larian STAR
Putra dapat mewujudkan perpaduan dan selebihnya pada skala likert bernombor dua
sebanyak 13.3 peratus mewakili responden tidak bersetuju manakala skala likert
bernombor tiga sebanyak 23.3 peratus responden mewakili bilangan responden
tidak pasti dengan kenyataan ini. Analisis menunjukkan purata pelajar memilih
aktiviti ini sebagai aktiviti yang mampu mewujudkan perpaduan dalam kalangan
pelajar.
Seterusnya,
aktiviti keenam ialah aktiviti rehat bersama rakan-rakan selepas larian dapat
mewujudkan perpaduan. Seramai 8 orang responden tidak pasti dengan kenyataan
ini dan seramai 7 orang responden tidak bersetuju dengan kenyataan ini.
Majoriti responden seramai 15 orang responden ( 50 peratus ). Analisis
menunjukkan skala likert bernombor satu mendahului skala likert bernombor dua
dan tiga.
Aktiviti
ketujuh iaini penyampaian hadiah yang diberikan kepada pemenang setiap kategori
merupakan acara kemuncak bagi acara Larian STAR Putra yang dinanti oleh semua
pelajar-pelajar. Peratus majoriti yang bersetuju dengan kenyataan ini adalah
sebanyak 56.7 peratus dan 23.3 peratus responden tidak bersetuju dengan
kenyataan ini.
Selebihnya
seramai 6 orang responden tidak pasti dengan kenyataan ini. Analisis kajian
lapangan ini jelas menunjukkan skala likert bernombor satu menjadi pilihan
responden.
Aktiviti
kelapan ialah ucapan penutup Larian STAR Putra yang disampaikan oleh pengetua.
Aktiviti ini adalah aktiviti yang wajib dilakukan bagi setiap acara yang
dilakukan. Seramai 12 orang responden bersetuju bahawa ucapan penutup Larian
STAR Putra dapat mewujudkan perpaduan dalam kalangan pelajar manakala seramai 5
orang responden tidak pasti dengan kenyataan ini. Majoriti responden tidak
bersetuju degan kenyataan yang dinyatakan. Skala likert bernombor dua menjadi
pilihan majoriti responden.
Akhir
sekali, aktiviti kesembilan ialah aktiviti nyanyian lagu Negaraku sebagai
penutup acara. Aktiviti ini dilakukan kerana semua pelajar-pelajar pelbagai
kaum menaung di bawah satu Negara. Analisis kajian menunjukkan seramai 19 orang
responden bersetuju dengan kenyataan yang diberikan dan 9 orang tidak pasti
dengan kenyataan ini. Selebihnya, minoriti responden seramai 2 orang tidak
bersetuju bahawa aktiviti ini dapat mewujudkan perpaduan dalam kalangan
pelajar. Skala likert bernombor satu mempunyai majoriti responden.
KESAN-KESAN
PENGLIBATAN PELAJAR-PELAJAR TERHADAP PERPADUAN DI SMK TUNKU ABDUL RAHMAN PUTRA,
KULAIJAYA.
Jadual 1 : Kesan-kesan penglibatan pelajar terhadap
perpaduan.
Bil
|
Soalan
|
Setuju
|
Tidak Setuju
|
Tidak Pasti
|
|||
F
|
%
|
F
|
%
|
F
|
%
|
||
1
|
Menggalakkan
interaksi dan komunikasi antara pelajar-pelajar
|
21
|
70
|
4
|
13.3
|
5
|
16.7
|
2
|
Membentuk
sikap patuh kepada arahan yang diberikan
|
18
|
60
|
5
|
16.7
|
7
|
23.3
|
3
|
Mewujudkan
suasana kemesraan dalam kalangan pelajar SMK Tunku Abdul Rahman Putra
|
23
|
76.7
|
2
|
6.6
|
5
|
16.7
|
4
|
Membentuk
sikap kerjasam yang tinggi dalam kalangan pelajar
|
13
|
43.3
|
8
|
26.7
|
9
|
30
|
5
|
Mempamerkan
semangat kesukanan yang tinggi
|
20
|
66.7
|
4
|
13.3
|
6
|
20
|
6
|
Menzahirkan
keprihatinan / empati yang tinggi dalam pelajar
|
11
|
36.7
|
8
|
26.6
|
11
|
36.7
|
7
|
Melahirkan
insan yang bersikap terbuka terhadap keputusan yang diterima
|
14
|
46.6
|
11
|
36.7
|
5
|
16.7
|
8
|
Meningkatkan
semangat cintakan negara
|
15
|
50
|
4
|
13.3
|
11
|
36.7
|
Setiap tahun, SMK Tunku Abdul Rahman Putra
menjalankan acara Larian STAR Putra yang melibatkan semua pelajar sekolah ini.
Acara ini mendatangkan kesan-kesan kepada pelajar terhadap perpaduan. Antara kesannya ialah menggalakkan interaksi
dan komunikasi antara pelajar, membentuk sikap patuh kepada arahan yang diberi,
mewujudkan kemesraan dalam kalangan pelajar SMK Tunku Abdul Rahman Putra.
Selain itu, mempamerkan semangat kesukanan yang tinggi, menzahirkan
keprihatinan/empati yang tinggi dalam kalangan pelajar, melahirkan insan yang
bersikap terbuka terhadap keputusan yang diterima dan meningkatkan semangat
cintakan negara juga merupakan kesan penglibatan pelajar dalam acara Larian
STAR Putra terhadap perpaduan.
Menggalakkan interaksi dan
komunikasi antara pelajar-pelajar merupakan kesan penglibatan pelajar terhadap
perpaduan. 21 orang responden (70 peratus) bersetuju dengan kenyataan ini
manakala 13.3 peratus (4 orang responden) tidak bersetuju bahawa menggalakkan
interaksi dan komunikasi antara pelajar-pelajar adalah kesan penglibatan
pelajar dalam acara Larian STAR Putra. 5 orang responden pula tidak pasti
dengan kesan ini terhadap perpaduan. Analisis ini jelas menunjukkan
menggalakkan interaksi dan komunikasi antara pelajar-pelajar merupakan kesan
penglibatan pelajar terhadap perpaduan. Buktinya, ramai responden yang memilih
skala likert bernombor 1.
Selain itu, kesan lain penglibatan
pelajar terhadap perpaduan ialah dapat membentuk sikap patuh kepada arahan yang
diberikan. Pelajar-pelajar akan lebih patuh dengan arahan yang diberikan bagi
membantu acara Larian STAR Putra berjalan dengan lancar. 60 peratus (18 orang
responden) bersetuju bahawa membentuk sikap patuh kepada arahan yang diberi
adalah antara kesan penglibatan pelajar terrhadap perpaduan. 16.7 peratus tidak
bersetuju manakala 7 orang responden lagi (23.3 peratus) tidak pasti dengan
kenyataan ini. Ini menunjukkan majoriti responden bersetuju bahawa membentuk
sikap patuh kepada arahan yang diberikan ialah kesan penglibatan pelajar
terhadap perpaduan dalam acara Larian STAR Putra.
Mewujudkan suasana kemesraan dalam
kalangan pelajar SMK Tunku Abdul Rahman Putra juga merupakan kesan acara Larian
STAR Putra kepada pelajar terhadap perpaduan. 23 responden (23 peratus)
bersetuju, 6.6 peratus (2 orang) tidak bersetuju dan 5 orang (16.7 peratus)
pula tidak pasti bahawa mewujudkan suasana kemesraan dalam kalangan pelajar SMK
Tunku Abdul Rahman Putra merupakan kesan penglibatan pelajar terhadap
perpaduan.Justeru,
wajarlah mewujudkan suasana kemesraan dalam kalangan pelajar SMK Tunku Abdul
Rahman Putra ini adalah kesan acara Larian STAR Putra terhadap perpaduan.
Kesan yang seterusnya ialah dapat membentuk
sikap kerjasama yang tinggi dalam kalangan pelajar. 13 orang responden (43.3
peratus) bersetuju dengan kenyataan ini. Manakala, 8 orang tidak bersetuju dan
30 peratus lagi tidak pasti bahawa Larian STAR Putra ini dapat membentuk sikap
kerjasama yang tinggi dalam kalangan pelajar. Ini menunjukkan skala likert
bernombor 1 mendapat respon yang tertinggi.
Mempamerkan semangat kesukanan yang
tinggi juga merupakan kesan penglibatan pelajar terhadap perpaduan. Larian STAR
Putra dapat membantu pelajar dalam mempamerkan semangat kesukanan yang tinggi.
66.7 peratus (20 orang responden) bersetuju dengan kesan ini. Manakala 13.3
peratus tidak bersetuju dan 6 orang responden tidak pasti bahawa mempamerkan semangat kesukanan yang tinggi
merupakan kesan penglibatan pelajar terhadap perpaduan. Jelas menunjukkan
majoriti responden bersetuju dengan kesan ini.
Bukan itu sahaja, menzahirkan
keprihatian/empati yang tinggi dalam kalangan pelajar juga merupakan kesan
penglibatan pelajar terhadap perpaduan melalui acara Larian STAR Putra.
Pelbagai persepsi yang telah diberikan oleh responden terhadap kenyataan ini.
Seramai 11 responden bersetuju dan 11 (37.7 peratus) responden lagi tidak pasti. 26.6 peratus
iaitu seramai 8 orang responden tidak bersetuju bahawa menzahirkan
keprihatinan/empati yang tinggi dalam kalangan pelajar merupakan kesan
penglibatan pelajar terhadap perpaduan. Analisis menunjukkan skala likert
bernombor 1 dan 3 berkongsi bilangan responden yang sama.
Melahirkan insan yang bersikap
terbuka terhadap keputusan yang diterima adalah antara kesan penglibatan
pelajar terhadap perpaduan melalui acar Larian STAR Putra. Majoriti responden
bersetuju dengan bilangan responden seramai 14 orang (46.6 peratus) dan 11
orang responden tidak bersetuju dengan kenyataan ini. Manakala, 16.7 peratus (5
responden) tidak pasti bahawa melahirkan insan yang bersikap terbuka terhadap
keputusan yang diterima merupakan kesan penglibatan pelajar terhadap perpaduan.
Ini terbukti bahawa melahirkan
insan yang bersikap terbuka terbuka terhadap keputusan yang diterima adalah
kesan daripada penglibatan pelajar terhadap perpaduan.
Kesan yang terakhir ialah dapat
meningkatkan semangat cintakan negara. Kesan ini menunjukkan seramai 15 orang
responden bersetuju, 13.3 peratus (4 orang) tidak bersetuju dan 11 orang
responden (36.7 peratus) tidak pasti
dengan kenyataan ini. Analisis ini jelas menunjukkan meningkatkan semangat cintakan negara
merupakan kesan penglibatan pelajar terhadap perpaduan melalui acara Larian
STAR Putra. Skala likert bernombor 1 menjadi pilihan majoriti responden.
5.0 RUMUSAN
Perpaduan
merupakan elemen penting yang perlu dipupuk dalam diri pelajar-pelajar sekolah
sejak dari awal. Pelbagai aktiviti dilakukan bagi membolehkan perpaduan wujud
dalam diri pelajar pelbagai bangsa kerana bernaung di bawah satu negara.
Disamping itu, pendekatan sukan adalah antara cara yang sangat berkesan kerana
semua bangsa meminati pelbagai jenis sukan. Di sekolah, selain daripada
Kejohanan Olahraga Sekolah, acara merentas desa juga merupakan cara lain
memberi pendedahan bagi mewujudkan perpaduan dalam kalangan pelajar-pelajar
sekolah ini.
Berdasarkan objektif kajian seperti yang telah dinyatakan
di awal kajian, demografi reponden yang hadir ketika Larian STAR Putra,
majoritinya adalah mereka yang berstatus pelajar. Didapati terdapat pelajar
Tingkatan 3, Tingkatan 4, Tingkatan 5 dan pelajar-pelajar Pra-Universiti.
Rata-rata mereka adalah pelajar Pra-Universiti.
Dengan itu, mereka mempengaruhi keputusan kerana mereka mempunyai
pandangan yang berbeza mengenai objektif kajian ini.
Kajian ini turut bermatlamat untuk meninjau pandangan
daripada pelajar yang berbilang bangsa kerana mereka mempunyai pendapat yang
berbeza. Ini kerana seperti yang dinyatakan sebelum ini, majoriti responden
adalah dari kalangan pelajar yang berbangsa Melayu dan diikuti dengan responden
berbangsa India dan selebihnya adalah responden yang berbangsa Cina. Elemen ini
penting kerana kajian ini berkaitan dengan perpaduan.
Analisis kajian ini juga, menunjukkan majoriti responden
adalah dari kalangan pelajar perempuan dan selebihnya adalah pelajar lelaki.
Berkait dengan jumlah jantina responden, maka tidak hairanlah bahawa pelajar
perempuan lebih ramai berbanding pelajar lelaki di sekolah ini.
Akhir sekali, semua elemen-elemen ini membantu kepada
penghasilan dapatan kajian seperti yang dinyatakan terlebih dahulu.
6.0 KESIMPULAN
Hasil
daripada kajian lapangan ini, dapatan kajian yang paling penting ialah analisis
menunjukkan aktiviti Larian STAR Putra yang dapat mewujudkan perpaduan di SMK
Tunku Abdul Rahman Putra, Kulaijaya ialah aktiviti taklimat Larian STAR Putra
yang disampaikan oleh guru bertugas. Antara kesan-kesan penglibatan
pelajar-pelajar terhadap perpaduan di SMK Tunku
Abdul Rahman Putra, Kulaijaya ialah mewujudkan suasana kemesraan dalam
kalangan pelajar-pelajar di sekolah ini.
Lampiran
LAMPIRAN
BORANG CATATAN PEMERHATIAN
Nama Penyelidik
|
:
|
Nur
Amira Syasya Binti Ramle
|
Tarikh
|
:
|
|
Hari
|
:
|
Rabu
|
Masa
|
:
|
07.30
hingga 11.30 pagi
|
Lokasi
|
:
|
SMK
Tunku Abdul Rahman Putra, Kulaijaya
|
Item
Pemerhatian
|
:
|
Catatan
|
Suasana ketika
hari Larian STAR Putra.
|
:
|
|
Aktiviti
yang mewujudkan perpaduan.
|
:
|
|
Penglibatan
semua pelajar.
|
:
|
|
Hubungan
antara pelajar yang berbilang kaum.
|
:
|
|
Pemerhatian terhadap
keempat-empat item disertai dengan rakaman foto pegun.
Tanda tangan
……………………………
Tarikh : …………………..
3 ulasan :
terima kasih yaa . btw, boleh tak kita nak tengok borang temu bual awak?
Thank for your helping...I hope you can write more interesting blog like this...bye
hi terima kasih. membantu sangat. saya ambil sbgai rujukan ye :)
Catat Ulasan